Tutkijat kulttuuriperinnön äärellä 14.5.2024: Kuinka museonäyttely hyödyntää tutkimusta?

Tutkijat kulttuuriperinnön äärellä -tapahtumasarjassa perehdytään kulttuuriperintöä koskevan tutkimuksen ajankohtaisiin kysymyksiin. Puhujina on Jyväskylän yliopiston eri alojen tutkijoita, jotka esittelevät puheenvuoroissaan käynnissä olevia tutkimuksiaan.

Toukokuun luennolla perehdytään tutkijoiden ja museoiden tekemään yhteistyöhön. Asiantuntijoina ovat YTT, FT Jaana Luttinen ja FT Pasi Saarimäki, joiden tekemää historiantutkimusta on hyödynnetty Varkauden ja Ylä-Savon museoiden uusien, keväällä 2024 avautuvien perusnäyttelyiden tekemisessä. Luttinen ja Saarimäki kertovat puheenvuoroissaan, miten tutkimustietoa ja tutkijoiden työpanosta on hyödynnetty näyttelyiden teossa ja millaisia toimintamalleja yhteistyöhön on hankkeissa kehitetty. Tilaisuuden juontaa FT, yliopistonopettaja Arja Turunen Jyväskylän yliopistosta.

Tutkijat kulttuuriperinnön äärellä: Kuinka museonäyttely hyödyntää tutkimusta?

• Ylä-Savon elämisen ehdot 1500-1900. Tutkimus osana Ylä-Savon kotiseutumuseon perusnäyttelyn uudistamista
    YTT, FT Jaana Luttinen

• Tutkimustulosten hyödyntäminen Varkauden museokeskus Konstin uudessa perusnäyttelyssä
    FT Pasi Saarimäki

Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan kulttuuriperinnöstä Jyväskylän yliopiston kirjasto Lähteeseen tai verkkolähetyksen äärelle 14.5.2024 klo 14.00.

Tutkijat kulttuuriperinnön äärellä -keskustelusarjan järjestävät yhteistyössä Jyväskylän yliopiston tiedemuseo ja museologian oppiaine Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitokselta.

Lisätietoja ja linkki verkkolähetykseen: