Tutkijat kulttuuriperinnön äärellä: Kenen identiteettiä kulttuuriperintö heijastaa?

Tutkijat kulttuuriperinnön äärellä -tapahtumasarjassa perehdytään kulttuuriperintöä koskevan tutkimuksen ajankohtaisiin kysymyksiin. Puhujina on Jyväskylän yliopiston eri alojen tutkijoita, jotka esittelevät puheenvuoroissaan käynnissä olevia tutkimuksiaan.

Maaliskuun luento järjestetään 5.3.2024 klo 14-15.30 yliopiston kirjasto Lähteen Tietoniekka-tilassa ja verkkolähetyksenä. Luennolla tarkastellaan museoiden ja kulttuuriperinnön kautta tehtävää identiteettityötä tuoreista kriittisistä näkökulmista. Miten Euroopan kulttuuriperintötunnus rakentaa eurooppalaista identiteettiä? Miten Suomen Kansallismuseon ja Design-museon kokoelmat ovat edesauttaneet suomalaisen identiteetin rakentamista? Asiantuntijoina ovat dosentti Katja Mäkinen, väitöskirjatutkija Aleksi Eskelinen ja dosentti Leena Elina Valkeapää. Tilaisuuden juontaa FT, yliopistonopettaja Arja Turunen Jyväskylän yliopistosta.

• Designmuseon kokoelmien kansainvälinen alku ja suomalainen identiteetti
    dosentti Leena Elina Valkeapää

• Kokoelmalahjoittajien merkitys Suomen kansallismuseon narratiiveihin vuosina 1916–1971
    FM, väitöskirjatutkija Aleksi Eskelinen

• Euroopan kulttuuriperintötunnus eurooppalaisen identiteetin rakentajana
    dosentti Katja Mäkinen

Tutkijat kulttuuriperinnön äärellä -keskustelusarjan järjestävät yhteistyössä Jyväskylän yliopiston tiedemuseo ja museologian oppiaine Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitokselta.

Lisätietoja ja linkki tapahtumaan: