Vuoden luontokuvat 2023 -näyttely Luontomuseossa 4.10.–1.12.2024

Suomen Luonnonvalokuvaajat SLV ry:n kiertonäyttely Luontomuseossa.

Tänä syksynä voit tutustua suomalaisten luontokuvien parhaimmistoon Luontomuseossa. Suomen Luonnonvalokuvaajat SLV ry:n tuottamassa kiertonäyttelyssä on esillä 38 valokuvaa, jotka palkittiin vuosittaisessa kilpailussa. Näyttely on esillä Luontomuseon vaihtuvien näyttelyiden tilassa. Museon kaikkiin näyttelyihin on maksuton sisäänpääsy.

Vuoden Luontokuva 2023 on Jetro Luhtaan ”Portti tunturiin”, joka on klassinen ja voimakas maisemakuva näyttävästä suurtunturimaisemasta. Kuvan upea tunnelma ja tasapainoinen sommittelu herättivät kilpailun tuomaristossa ihastusta ensi silmäyksellä. Luhtaa oli syksyisellä kuvausreissulla Käsivarren erämaa-alueella, ja Luhtaan kiivetessä kohti tunturin huippua alkoi synkkä saderintama lähestyä uhkaavasti, ja pian pilvet nielaisivat tunturin sisäänsä. ”Räntäsadekuurojen pyyhkiessä yli aurinko pilkahteli pilvien takaa ja muodosti sateenkaaren tunturijonon ympärille”, Luhtaa kertoo. Tilanne oli nopeasti ohi, ja Luhtaa totesi kerrankin olleensa oikeassa paikassa oikeaan aikaan – juuri siitähän onnistuneessa luontokuvassa usein on kyse.

Vuoden Luontokuvat 2023 -kilpailu

Vuoden Luontokuva 2023 -kilpailu keräsi kaikkiaan 11 089 kuvaa 690 eri kuvaajalta. Kilpailussa oli yhdeksän sarjaa, kuten edellisinäkin vuosina. Kilpailun tuomareina toimivat Vesa Greis Helsingistä, Liisa Hautamäki Ylivieskasta, Arto Hämäläinen Lappeenrannasta ja Tommi Kuisma Lahdesta. Jokaisesta kilpailusarjasta tuomaristo valitsi sarjavoittajan, 2. ja 3. palkinnon sekä kunniamaininnan saajat, sekä lopuksi sarjavoittajien joukosta Vuoden Luontokuvan.

Suomen Luonnonvalokuvaajat SLV ry

Vuoden Luontokuva -kilpailun ja näyttelyn järjestää Suomen Luonnonvalokuvaajat SLV ry. Yhdistykseen kuuluu noin 2 500 luonnonvalokuvauksen harrastajaa ja ammattilaista.

Lisätietoja näyttelystä Suomen Luonnonvalokuvaajat SLV ry:n sivuilla: linkki sivuille.